Followers

Tuesday, 15 May 2012

Apabila anda diaibkan.....

Minggu lepas ada kejadian yang kurang best telah berlaku. Hmmm.... tak suka la dengan dia tu!! Seorang wanita yang cantik tapi dikurniakan akal yang pendek. Sape ek? Ada la... 

Apa perasaan anda bila diaibkan menerusi laman sosial? Apa perasaan anda bila orang menuduh anda buat kering jer sedangkan dia tau situasi anda? Apa perasaan anda bila rakan anda menutup periuk nasi anda? Wajarkah anda sound dia atau anda biarkan aje? 

Untuk menangani orang seperti ni memang la tak susah tapi malas nak layan dengan sikapnya yang tak professional tu. Contohnya kalau kita berhutang, kita akan bayar. Jenis yang membayar ni akan bayar tak kira walau apepun situasinya cuma cepat atau lambat la. Kena bersabar la kot sebab perkara yang tak di duga selalu berlaku kan. Orang yang mudah buruk sangka ni tak ke mana pun. Duk la kat takuk tu sebab tu orang dah gi jauh, dia masih di situ. 

Menyentuh soal emosi, sape yang tak sakit hati beb. Kalau tanya dengan orang lain, tentu diaorg bengang kot. Kerek sungguh la dia tu! Malas nak cite banyak2 sebab tak de faedah. 

Jadi, korang jangan jadi camtu ok. Walau apepun rakan anda lakukan, bertindaklah dengan menggunakan akal fikiran yang waras bukan berlandaskan emosi anda. Ada masanya anda terlupa bila anda rasa anda lah yang paling bermasalah sebenarnya ada orang lain lagi yang lebih teruk. Cuma anda pada ketika ini sama jer seperti mereka yang lain iaitu... sedang bermasalah! 

Saturday, 12 May 2012

Aku Sayang Mak...

Selamat Hari Ibu... Emak...

Walau aku tau aku tak dapat luahkan sendiri secara live pada emakku, aku yakin & mengerti bahawa dia tau aku berhajat mengucapkan kepadanya. Itulah emakku... emak yang melahirkan & membesarkan aku. Maafkan aku mak, aku banyak melakukan dosa kepadamu. Aku sendiri telah menjadi seorang ibu maka aku tau pahit getir melahirkan, mendidik & membesarkan amanah Allah S.W.T ini. 

Mak, ketika ini aku sering memikirkanmu. Adakah mak sihat walau ku lihat mak gagah melangkah menghantar anak2ku menunggu bas sekolah. Adakah mak rasa bahagia dikelilingi cucu2mu yang nakal & degil ini? Mak, aku tau aku tak mampu membahagiakanmu. Walau kau dekat tapi aku tak mampu menghampirimu namun mak, aku sentiasa mendoakan agar Allah S.W.T sentiasa melindungimu, memberkatimu & memberi kesihatan yang baik padamu.

Mak, aku tau aku tak mampu membuat mak rasa bahagia. Dulu aku nakal kan mak? Selalu buat mak marah & makan hati dengan sikapku itu, selalu sakitkan hati mak. Tapi kan mak, entah apa yang menyinggung perasaanmu, kita tak bercakap hingga bertahun2. Aku tau mak, hatimu terguris dengan perbuatanku. Aku cuba memulihkan keadaan tapi mak... mak seperti menolak semua usahaku. Setiap kali solat aku memohon kepada Allah, bukakan pintu hatimu mak untuk aku berbaik semula denganmu. Aku rindu nak makan masakan mak, aku rindu dengar mak berceloteh tentang kak long, aku rindu nak dengar mak panggil namaku. 

Mak, jika diizinkan Allah aku ingin memelukmu mak. Moga mak dengar rintihan hatiku. Restuilah aku walau di mana pun aku berada. Halalkan makan minum ku mak... Selamat Hari Ibu.... Aku sayang Mak...


Tuesday, 1 May 2012

MARI UPDATE HARI ANDA.....

Wah... dah berapa lama ek tak update blog ni. Dah dekat 3 bulan rupenyer. Buzy sungguh saya sekarang nih! hehehehehe.... Dalam tempoh 3 bulan bertapa tu, terlalu banyak yang saya selesaikan & hadapi. Kadang2 rasa nak pecah kepala gak memikirkannya. Fikir sahaja, jalan penyelesaian belum lagi tiba. Kalau nak cakap pasal merungut, hmmm.. dah berbakul2 dah merungut. Tapi saya kena think positif untuk memastikan segala2nya berjalan dengan lancar.

Eh..eh.. dah 2 hari saya tak sihat tau. Demam & selsema. Nak kata kena hujan, rasanya dah beberapa hari KL tak hujan. Agaknya selsema ni berjangkit dari anak saya yang kecik tu kot. Dia selsema dah dekat seminggu. Ubat pun dah nak abis dah. Cian kat hero korea saya tu....

Sejak akhir2 ni, saya menyibukkan diri dengan rakan lama yang saya jarang2 jumpa. Alhamdulillah, segala berjalan dengan naik sekali. Kami main masak2 di rumahnya dan menghabiskan masa dengan mengimbas kembali zaman2 persekolahan kami. Terasa cam nak sekolah semula! Semasa bersama meraka, saya terkenangkan seorang kawan lain yang dulunya kira baik la dengan saya. Kami seperti terputus kawan akibat hal perniagaan suami masing2. Saya tau yang saya ni bukanlah kawan yg baik & bagus sangat namun bila dia remove saya dari fb saya seperti kecil hati. Tapi tak apalah kan kalau orang tak mahu kawan dengan kita. Saya anggap dia tak kenal saya sepenuhnya. Saya cerminkan diri-sendiri, menilai di mana kekurangan diri... saya percaya sebagai manusia biasa saya tak mampu memuaskan hati semua orang. Biarlah dia cari kawan yang sesuai dengannya.